Dag 12- Fietsen in Yogjakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu Dag 12- Fietsen in Yogjakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu

Dag 12- Fietsen in Yogjakarta

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

07 Juni 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

Vanochtend stond Minto om 7 uur alweer op ons te wachten na een stevig ontbijt. Dit hadden we ook wel nodig, want we gingen een 13 km lange fietstocht maken met gids langs de sawa's en andere akkers rond Yogja.

Onze gids voor vandaag was Towil, die een plaatselijke fietsverhuur had en fietstochten in de omgeving verzorgd.
Wij kregen fietsen mee uit de jaren 1940-1950, prachtige oude fietsen.
Na een passende fiets te hebben uitgezocht kregen we ook een rieten tropenhoed mee, zoals de werklui van de sawa's dragen.
We zagen er net zoals de lokale bewoners uit, maar dan anders :)

De rit voerde ons langs smalle fietspaden, zandpaden en zelfs een stuk autoweg. Overal waar we langsreden werden we vriendelijk begroet en er werd vaak gezwaaid. Onze eerste stop was bij een huis waar lesgegeven werd in Gamelanmuziek. We werden hartelijk ontvangen en mochten plaatsnemen achter een Gamelan instrument. We kregen allen een houten hamer in onze hand gedrukt en de leraar, een goedlachse man gaf de maat aan met een stok, zodat wij wisten wanneer we op de gamelan moesten slaan. Dit was waarachtig niet zo makkleijk om gelijk te doen. Op een gegeven moment sloeg hij steeds harder op het bord, ten teken dat wij beter moesten opletten.
Toen het eenmaal beter ging, nam zijn vrouw het over met de maat aangeven, zodat hij zelf plaats kon nemen achter een grotere Gamelan en een andere man achter grote gongen. Nu gaf de vrouw de maat aan, en warempel het ging een stuk beter omdat zij ook haar vingers edbij gebruikte.
Wat een leuke ervaring was dit.
Na bedankt en afscheid te hebben genomen gingen we verde naar een traditionele markt, waar Towil ons het e.e.a. over de verschillende hapjes vetrelde en we ook sommige dingen konden proeven. Eindelijk zagen we een kraampje waar ze tjendol verkochten. Hedy en ik als de kippen erbij, het was zalig.

Het werd tijd om verder te gaan we reden langs een kleuterschool, waar we wederom hartelijk onthaald werden, alle kinderen kwamen de klas uit om ons stuk voor stuk te begroeten, wat een leuke kinderen. Later gingen ze nog voor ons zingen en na samen met ons een dansje gemaakt te hebben vervolgden wij onze tocht.
We reden over een autoweg, wat op zich niet zo prettig was, want het verkeer raast langs je heen en je rijdt ook nog eens aan de linkerkant van de weg. Eenmal weer van de weg af te zijn gegaan, stopte we bij een open huisje van bamboe, waar Towil ons uitnodigde om samen met hem een klein hapje te eten. Hij had lekkere loempia's en lemper, kleefrijst met banaan en flesjes water voor ons meegenomen. Na dit alles te hebben gegeten gingen we verder met onze rit die ons langs een familie bracht die stof weefden voor korsetten en banden voor vrouwen na de bevalling.
Zij deden dit in een tweetal schuurtjes die nauwelijks verlicht waren. Wilma mocht het ook een keertje uitproberen. Onze weg voerde ons ook nog langs sawa's waar we ook een keertje de mannen en vrouwen op heg land mochten helpen met het oogsten van de rijst. Eerst mochten we met de sikkel de rijst van het land rooien om vervolgens de rijst van de halmen gingen scheidden. Dit gebeurde met een apparaat van fietsonderdelen en een trommel met grote spijkers erop, een zwaar werkje.
Toen reden we weer terug naar ons beginpunt, het huis van Towil.
Hier kregen we nog een lekker bakje koffie en thee met een heerlijk stuk fruit.
Na onze emailadressen te hebben uitgewisseld reden we met Minto naar de plaatselijke vogeltjesmarkt.

Hier verkochten ze allerlei dieren, van vogels tot vissen, van konijnen tot katten en honden, van apen tot hagedissen en zelfs vleermuizen.

Hierna bracht Mint ons weer naar het hotel waar we de rest van de m7ddag lekker bij het zwembad gingen doorbrengen, want dit hadden we wel verdiend.

Morgen vertrekken weer naar een andere bestemming.
Selamat tidur, tot morgen.

• 07 Juni 2014 - 22:12

Joke:

Hallo daar,

Wat en verhaal zeg, maar zo leuk!! En de foto's waren ook weer top!!

En inderdaad jullie zagen er geweldig uit met die hoedjes, hahaha!

En dan lekker bij het zwembad genieten, dat is dan zo lekker!!

Hier gaat het ook aardig opschieten, best spannend! Gelukkig hier ook mooi weer, dat scheelt weer!!

Tot horens weer en ook de groetjes van Willem, dikke kus xxx

• 08 Juni 2014 - 12:14

Mieke:

Volgens mij komen jullie hartstikke moe terug. Maar wat beleven jullie veel, echt geweldig!

Nog veel plezier!

Groetjes Mieke

• 08 Juni 2014 - 12:24

Peter Kleijne Snuverink (poxs):

Hoi wereldreizigers,

Het is elke dag weer een feestje om het reisverslag te lezen. Leuk geschreven met veel humor. Wat een bijzondere reis en wat doen jullie allemaal leuke/ aparte dingen. Nog heel veel plezier en byzondere avonturen.

Groet,

Peter

• 08 Juni 2014 - 13:27

Ineke Vergouw - Rozenberg:

Hallo Lui,
    Wat een geweldig verhaal !! Hulde aan de touroperator en Gids Minto !! Bij de doorsnee Indonesia-reizen maak je beslist niet mee met wat jullie allemaal gedaan hebben en nog doen !! Geef ze maar een geweldig compliment.
    Die fietstocht met onderweg die leuke onderbrekingen Toppi Toppi hoor.
    Jullie zien en doen echt heel veel !
    Wij, Jaap en ik, genieten iedere keer weer van jullie verslag !
    Zijn jullie al geweest of gaan jullie nog naar de KRATON in Yogja ? Ben benieuwd.
    Nu op naar de volgende belevenissen en vooral het lekkere eten en drinken en dan niet te vergeten de vele vruchtensoorten!! Lekkerrrrrrrr !!
    Warme groet aan allen
    Ineke