Dag 11-Borobudur en Yogjakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu Dag 11-Borobudur en Yogjakarta - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu

Dag 11-Borobudur en Yogjakarta

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

06 Juni 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

Vanochtend al heeeeeeel vroeg opgestaan, om half 5 begon de Imam al de gelovigen op te roepen en niet kort daarna volgden er meerder lokroepen.
In ieder geval moesten wij al 6 uur onderweg naar de Borobudur waar wij een sarong omgebonden kregen.
Na een welkomsdrankje, koffie, thee of een flesje mineraalwater gingen we het terrein van de Borobudur op. Door de ochtendnevel had alles een serene
rust, wat was het een mooie ochtend.

We liepen door het park, omdat we zo vroeg waren was het helemaal niet druk en konden we mooie foto's maken zonder al te veel toeristen er gratis bij te krijgen.
Na ongeveer 10 minuten zagen we de Borobudur opdoemen uit de nevel, wat een prachtig gezicht.
De tempel bestaat uit zeven lagen, dus het was een hoog monument.
Overal beelden van verschillende buddahs, met en zonder hoofden, wat wel jammer was, maar goed het is ook al een heel oud gebouwd.
Ook vanaf het gebouw waren hele mooie foto's te schieten, allemaal mooi met de laaghangende mist.
Op de bovenste verdieping stonden de koepeltjes waarin een buddah zat, als je deze aanraakt mag je een wens doen!

Na de tempel te hebben gezien, verder het terrein op, beneden stonden de verschillende kooplieden ons al op te wachten met verscheidene prullaria, van t-shirts tot aan beeldjes, van vliegers tot hoedjes allemaal voorzien van een beeltenis van de Borobudur.

Ook nog de twee museums bekeken, toen vonden we het goed en vertrokken naar het hotel voor het ontbijt, want we zijn op een lege maag weggegaan, onze buikjes rammelden!

Eenmaal in het hotel aangekomen werden we helemaal in de watten gelegd, alles werd voor ons geserveerd. Lekker vruchtensap met koffie of thee, gevolg door een heerlijk gevulde omelet en toast en een lekker stuk fruit toe, als ik hieraan terugdenk loopt het water weer in de mond.

Toen was het weer tijd om te gaan richting Yogjakarta, Minto nam de mooie route langs verschillende dorpjes en akkers.
Hier en daar stopte hij om ons leuke dingen te laten zien.

Na een rit van een kleine 30 km kwamen wij in Yogjakarta aan waar Minto ons naar een Batik atelier bracht waar batikschilderijen hingen van verschillende artiesten van de Universiteit van Yogja, hij legde ons uit hoe het proces was van het maken van Batik. Hierna kreeg je de kans om een van de kunstwerken te kopen, allemaal unieke werken.

Vervolgens naar een Batikfabriek waar een lokale dame ons het proces van Batikstof liet zien, wat een monnikenwerk, maar wel heel mooi. Ook hier kon je het een en ander kopen.

Daarna lekker geluncht in een traditioneel restaurant, waar we lekkere loempia's en pasteitjes hebben gegeten met een lekker glas mangojuice.

Toen naar een ziverfabriek waar ze sieraden en andere kunstwerken maakte. Wat een variëteit aan zilveren spullen hadden ze daar, van een zilveren koets met paarden tot aan de Borobudur, ontzettend mooi om te zien.
De dames wilden toen nog naar een lederatelier, dus reed Minto nog naar een atelier toe om ook aan deze wens te voldoen. Hier werd ook het verwerkingsproces door een jongedame uitgelegd, waarna we een showroom binnen werden geleid voor de lederwaren.

Nu hadden we even genoeg gezien en werden we naar ons hotel gebracht, het Phoenix hotel, weer een super de luxe 5 sterren hotel, waar de bellboys ons buiten al opwachtte voor de koffers.
Na een welkomsdrankje en te hebben ingeschreven naar onze kamers.
Weer een heerlijke kamer waar het ons aan iets ontbrak, zelfs de kamerjas hing in de kast met slippertjes erbij!
Straks lekker de stad in naar Jalan Marlboro, winkeltjes kijken en dan lekker makan makan.

Selamat tidur, tot morgen.

• 06 Juni 2014 - 14:39

Ineke Vergouw - Rozenberg:

Hoi Reizigers,
    Alweer een mooie dag !! Het gaat jullie allemaal goed af !! Ja die Butobudur is iets aparts.
    Nog veel batik schilderijtjes en sarongs gekocht? Horen we nog wel.
    Yogjakarta is een interessante stad. De Malioboro is het walhalla voor de vrouwen onder jullie. Lopen er nog steeds veel bedelaars?
    Ik neem aan dat jullie morgen naar de Kraton, Paleis van de sultan, gaan. Daar zie je veel Nederlandse dingen, Geschenken van ons Kon. Huis, zoals delfts blauwe spullen, oorkonden en ridderorden enz. enz.
    We zijn benieuwd of jullie hierna nog naar de plaats Sarangan in de bergen gaan. Super mooi gebied met een prachtig meer bovenop de berg. Veel tempels zie je hier ook en enkelen met een mistieke achtergrond.
    Goede reis weer en tot later,
    Jaap en Ineke

• 06 Juni 2014 - 15:12

Joke:

Hallo luitjes,

Jeetje wat een enerverende dagen maken jullie mee! De borobudur, lijkt mij ook geweldig!
    Ik word wel steeds nieuwsgieriger!
    We gaan het zien!
    Was het leer mooi?? En was het te betalen??

Nou ja rust nu maar lekker uit, en dan morgen wee op pad!!

Dikke kus xxx