Dag 10-Wonosobo-Dien Plateau - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu Dag 10-Wonosobo-Dien Plateau - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu

Dag 10-Wonosobo-Dien Plateau

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

05 Juni 2014 | Indonesië, Jakarta Pusat

Na een heerlijk ontbijt met een lekkere omelet en koffie tubruk, op weg naar het Dien Plateau met zijn werkende krater en het kleurrijke meer.
We reden langs steile wegen en mooie akkers naar een hoogte van ruim 2000 meter om aan te komen op het Dien Plateau.

Hier werden we opgewacht door onze gids van vandaag, de heer AA.
Hij sprak prima engels met een rollende R, en leidde ons langs vele bezienswaardigheden. We begonnen bij een viertal tempels van het jaar 700 na Christus, waar AA veel over wist te vertellen. Ook citeerde hij vele stukken van Shakespeare.Er speelde veel kinderen in de tuinen, welke ook leuke liedjes zongen met AA, waaronder de uil zat in de olmen.....

Na nog enkele planten te hebben bekeken gingen we weer terug naar Minto om met hem een rit te maken naar veelkleuren meer.
We stapten uit de auto om een wandeling te maken naar een mooi uitkijkpunt. Hiervoor moesten we een stukje klimmen over een glibberig bergpad, maar we bereikte het punt zonder kleerscheuren.
Wat we toen te zien kregen was adembenemend, zo een azuurblauw water had ik nog nooit gezien, wat een prachtig gezicht, AA vertelde dat er alleen maar eenden zwommen in dat water, wat zeer veel zwavel bevatte en daarom ook deze mooie kleur had.

Nadat we allemaal onze foto's hadden genomen weer naar beneden om naar de krater te rijden. Maar eerst langs de geometrische krachtcentrale, waar het water vanaf 300 diepte omhoog wordt gehaald om elektriciteit op te wekken dat voldoende is om Java en Bali van stroom te voorzien.

Eenmaal bij de krater aangekomen zijn we nog een stukje dichterbij gegaan om de hete blubber en water vol zwavel aan het oppervlakte te zien komen.
Het rook er ontzettend naar rotte eieren en de zwavelwolken waren enorm.
Men zegt dat je een eitje kan koken in de waterbronnen, zo heet is het water.
Ik heb het niet geprobeerd, maar ik geloof ze op hun woord.
Nog even wat koekjes en katjang gekocht en toe AA afgezet bij het begin.

Toen de afdaling begonnen, wat zag het land en bergtoppen er sprookjesachtig uit in de ochtendnevel.

We zetten koers naar ons volgende hotel, het Saraswati Borobudur, aan de voet van de Borobudur tempel, welke wij morgen gaan bezoeken.
Eerst maar even inchecken.We schokken bij het aanzien ervan, het leek wel een paleis!
Binnengekomen was het niet veel anders, pracht en praal dat de klok sloeg.
Dit is tot nu toe het mooiste en sfeervolste hotel dat we mogen aandoen, wat een kamer!
Foto's volgen, super gewoon. Nu maar kijken hoe het slaapt en of we wakker worden in een sprookje van duizend en een nacht!

Selamat tidur en tot morgen.

• 06 Juni 2014 - 14:23

Ineke Vergouw - Rozenberg:

Wat leuk dat jullie dit allemaal beleefd hebben zoals ik jullie eerder schreef over de plaatselijke gids AA. En dan nog de liedjes die hij zingt. Klopt allemaal precies.
    Mooie omgeving daar op het Dieng Plateau. Heb je de Hollandse bloembollen nog zien bloeien, tulpen narcissen en hyacinten. Ook zijn daar geen sawah's, het lijkt er wel op maar het zijn aardappelen. rijst wil hier niet groeien. Het is er te koud !! Leuk hè !!
    Nu op naar Jogjakarta voor de Burobudur. Dit hoort tot de 10 wereldwonderen. Veel foto's en films maken.