Dag 8, Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu Dag 8, Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Leo Slimming - WaarBenJij.nu

Dag 8, Pangandaran

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leo

03 Juni 2014 | Indonesië, Pangandaran

Vanochtend weer vroeg eruit voor weer een avontuurlijke dag. We gaan er op uit met gids Aep. Hij neemt ons mee rond Pangandaran.

We beginnen de reis naar een traditionele markt, waar hij ons het een en ander laat zien en proeven. Hij liet ons een indisch koekje proeven van rijstmeel en cocos, ik ben de naam vergeten, maar het smaakte naar onze lange vinger.We kwamen langs stalletjes met verse vis en kip, ik denk dat Rob Geus hier niet blij van zou worden.

Na de markt reden we verder naar een dorpje waar zij rijstkoekjes maakten voor speciale gelegenheden en trouwerijen, zij maakten een bolletje van kleefrijst en cocos om dit vervolgens tussen twee glasplaatjes plat te drukken tot een flinterdun pannekoekje, welke dan gedroogd werden die later boven een vuurtje gepoft worden, zo lekker.

Toen werd het tijd om naar de Green Canyon te rijden over een wel heel slechte weg vol met gaten, waar arbeiders de weg onder de brandende zon aan het verbeteren waren, volgens Aep moest dit binnen twee maanden klaar zijn ivm het hoogseizoen.
Eenmaal aangekomen bij de Green Canyon zijn we overgestapt in een bootje die ons over het riviertje langs adembenemend mooie tafereeltjes bracht, mooie groene wanden vol palmen en andere planten, afgewisseld door watervallen. Het water had een helder groene kleur en was kristalhelder. Na vele foto's te hebben gemaakt weer terug naar de auto naar het hotel terug te keren.

Bij het hotel aangekomen snel van schoenen wisselen om de jungle in te gaan naast ons hotel.
Aep zou ons de flora en fauna van Pangandaran laten zien.
Hij had een tas vol papaya meegenomen om de herten te voeren die hij met een roep van een jong hert naar ons toe lokte.
Hij gaf ons ook stukjes papaya die wij in onze mond moesten doen om het door de herten uit onze mond te laten eten, wat overigens goed lukte.

Toen gingen we verder de jungle in op zoek naar varanen, hij postte ons op een plek om zelf de varanen onze kant op te jagen en inderdaad een paar minuten later hoorde we een snel geritsel en een drietal varanen schoten door de bosjes, helaas te snel om te fotograferen, maar bij een volgende poging lukte het ons toch om de dieren op de gevoelige plaat te zetten.
Hij zei onze zaklantaarns te pakken, want we gingen een grot in om slapnde varanen te bekijken, nou die hebben we gezien, twee stuks van zeker 2 meter! Ook zaten er grote krekels en spinnen in, dus de dames stonden snel weer buiten.

We liepen verder en zagen weer een varaan die ik goed heb kunnen filmen, hij liep ongeveer een halve meter bij mij vandaan, en dat is goed te zien op de film.

Verderop in het bos zagen we nog bruine en zwarte apen, heel erg leuk, zelfs een met jong op haar rug.
We moesten weer onze zaklantaarn te voorschijn halen, omdat we weer een grot ingingen, waar een reuzenegel zat en honderden vleermuizen, scary hoor!De grot hing vol met stalagnieten en stalagtieten, waar ik natuurlijk mijn kop weer moest stoten, tolol die ik ben.
De tocht was bijna op zijn eind, we kwamen uit de grot op een mooi strandje waar we nog even van een mooi vergezicht over het water konden kijken, om van hieruit terug naar het hotel te lopen.

Wat een dag, wat een indrukken, wat een mooi land!

Wat zal morgen ons brengen?
Selamat tidur.

• 03 Juni 2014 - 16:05

Ineke Vergouw - Rozenberg:

Jullie hebben een goede gids gehad in Pangandaran die jullie heel veel heeft laten zien. Geweldig hoor.
    Green canyon is ook erg interessant. Leuk dat jullie de waranen / leguanen hebben gezien. Die krijg je sporadisch te zien, maar het is jullie gelukt.
    Wij zien alles weer helemaal voor ons. Leuk hoor. Geniet maar flink.
    Hebben jullie de vleermuisgrotten nog gezien ? Ook iets aparts.
    Groetjes,
    Jaap en Ineke

• 03 Juni 2014 - 19:57

Mieke:

Wow dat klinkt echt fantastisch, vooral die varanen lijken me erg gaaf. De natuur is ook schitterend. Het is dat ik niet tegen de warmte kan.....
    Nog heel veel plezier. Ik kijk alweer uit naar het volgende bericht, erg leuk om jullie zo te kunnen volgen.

Groetjes Mieke

• 03 Juni 2014 - 21:10

Joke:

Hallo hallo,

Wat een verhaal, geweldig!!
    Ben bang dat ik ook de grot snel weer uit zou zijn, en misschien....er niet eens in!! :)
    Maar wel heel veel leuke en spannende dingen gedaan en mee gemaakt!!

Voor ons gaat het ook opschieten, hoop dat het bij ons net zo leuk wordt als nu bij jullie!!

Geniet nog lekker, en maak veel foto's, kunnen we na de vakantie een foto avondje houden!! hahaha

Rustig aan en heel leuk om steeds jullie verhalen te lezen! Dikke kus xxx